RESURSE INTERACTIVE GRATUITE PENTRU UZ DIDACTIC

12.07.2024

Jocuri de cuvinte - muscel

           Jocuri de cuvinte – muscel

Geografie lingvistică

 

 

 

          Muscel

 

          Moto: „Se îndreptă apoi spre Vîlcea, ca de acolo să se-ntoarcă, pe sub muscele, la locul unde se adunase la tabără fiii săi.” (Alexandru Odobescu)

 

          M-am născut în comuna Livezeni, județul Muscel. Am dat importanță sumar semnificației denumirii. Anii au trecut cu lucrul în armată, ca rachetist, apoi geodez, cercetător științific, profesor universitar, decan, am ajuns în 2004 profesor asociat și la Universitatea din București, unde o studentă, Gabriela, a pronunțat expresia „Muscelele Argeșului”.

Comuna Livezeni pe hărți

 

 

          I-am devenit ulterior coleg într-un departament al facultății, unde și acum domnia sa e conferențiar universitar și se ocupă mai ales de cartografie. Și a trebuit să îmi adâncesc cunoștințele despre „muscel”.

 


Cuvinte derivate din monticellus

 

          Muscelul este o culme deluroasă prelungită, puțin înaltă și cu povârnișuri domoale, care face tranziția între regiunea de munte și cea de deal, fiind de obicei acoperită cu pășuni, fânețe și livezi cu pomi fructiferi. Există și varianta mușcél, noi așa folosind-o prin Livezeni, acum sat al comunei Stâlpeni. Se spune că etimologia, conform DEX '09 (2009), este necunoscută.

          Dar MDA2 (2010) precizează că muscel, cu varianta regională mușcel ar avea etimologia: „E: cf munțicei (pll munticel), zicându-i-se și colină, muncel. Regional i se mai spune muscel sau muncel unui imaș sau unui câmp situat în vecinătatea unui sat.

          În acelaș an MDA2 (2010) ne lămurea ce înseamnă muncel, o formă de relief convexă sau plată situată între două văi și făcând parte din treapta mai coborâtă a unui masiv sau lanț muntos, un munte puțin înalt sau o parte mai joasă a muntelui, un deal în formă de căciulă, cu locuri bune de pășune, de arat sau de cosit.

          Așadar, să rămânem la muncel, transformat anterior în formele alternative muscel și mușcel, cu etimologia din latinescul medieval târziu monticellus „munte mic”, diminutiv al lui mons, montis, „munte”.

 

 

 

          Muscele

 

          Moto: „Ştiinţa geografului se măsoară cu kilometrul.” (Simion Mehedinţi)

 

 

          Iată că din acest monticellus au derivat calabrianul munziollu, dalmatul muncial („deal”), franțuzescul monceau („grămadă”; Moncelle e numele unei comune din Ardeni, Franța), galicianul montecelo („deal”), italienele monticello („munte mic; deal”) și moncello, provensalul moncel, românescul muncel, sard(inian)ul monticheddu, sicilianul munzeddu („mult; movilă”), spaniolul montecillo și venetul montexèƚo (vezi monticellus în [Gaffiot, Félix, 1934. Dictionnaire illustré Latin-Français, Hachette]). Asta ca să vedem ce înseamnă digitalizarea pe la alții!

          Dacă vreți să aflați mai multe despre Muscelele Argeșului folosiți un click pentru căuarea cu cuvinte cheie potrivite. În literatură se fac referiri la muscele: „.... Cele două focuri pocniră de parcă s-ar fi spart bolta cerului și pe urmă hăuliră, șfărămîndu-se peste muscele.” (Viața Românească, noiembrie 1953, 12); „Se îndreptă apoi spre Vîlcea, ca de acolo să se-ntoarcă, pe sub muscele, la locul unde se adunaseră la tabără fiii săi.” (Alexandru Odobescu).

 

 

          Județul Muscel

 

          Moto: „România e geografie, nu e istorie. Înţelege cineva acest tragic?” (Emil Cioran)

 

 


Județul Muscel

 

          Lazăr Șăineanu (1859-1934), filolog, lingvist, folclorist și istoric cultural român, ne explica prin 1929 că muscel este „deal înalt cam până la 400 metri”, muscelele fiind un „șir de dealuri”, descriind și județul Muscel, „așezat la răsărit de Argeș, 135.000 loc. Cap. Câmpulung (Muscelean)” [Șăineanu, Dicționar universal al limbii române, ed. VI, 1929]. Așa că mă pot lăuda că sunt muscelean.

          Am urmat prima clasă de liceu, la renumitul liceu Dinicu Golescu din Câmpulung, fostă capitală a Țării Românești, în orașul care de la sfârșitul secolului al XIX-lea, cu o populație de 11.244 locuitori era reședința județului Muscel.

          Aveam să mă plimb pe dealurile Grui și Flămânda, pe străzile lui principale Negru Vodă, Râului, Matei Basarab și Gruiului, ce mergeau paralel cu Râul Târgului. Îmi plăcea să merg la piața Sfântul Ilie, unde se ține și acum un mare târg anual între 17 și 28 iulie, de Sfântul Ilie. Profesorul Hurdubețiu, doctor în istorie, avea să ne ducă de patru ori la muzeul „Negru Vodă”.

          Liceul nostru era de băieți, mai era un liceu de fete, o școală de meserii și o renumită școală normală. Marin Preda, evitând școala normală din Alexandria, unde taxele erau prea mari, se prezintă în 1937 la școala normală din Câmpulung-Muscel, dar este respins la vizita medicală din cauza miopiei. Cineva îl duce la școala normală din Abrud, unde reușește la examenul de bursă cu nota 10. Va scrie într-o carte despre studiile sale și despre multe altele (Viața ca o pradă).

          Lângă acest liceu pedagogic e stadionul. În lotul naționol de copii, apoi de juniori  și seniori la atletism, în fiecare vară viitoarea soție Viorica, tocmai din Arad, făcea antrenament pe acest stadion. Și normal, venea aici cu trenul din București, trecând prin gara Stâlpeni. Nu s-a gândit niciun moment că Făt-Frumos sau zmeul pot fi dintr-o comună musceleană. Aveam să ne cunoaștem în 1965, la Ineu, eu locotenent de rachete, ea profesoară de educație fizică. Că eu stăteam bine cu fizica și mai prost cu educația. Și trebuiac să mă educe cineva...

          Liceul nostru era lângă mănăstirea Negru Vodă. Dacă în trecut existau cazărmi de dorobanți și călărași, în anul 1955, când am intrat eu în liceu, în Câmpulung era doar școala militară de ofițeri pentru specializarea protecție antichimică.

          Cum în 1950 județul Muscel a fost desființat, ca toate județele, Câmpulungul a devenit reședință a raionului Muscel din regiunea Argeș. Atunci comuna Livezeni a devenit sat al comunei Stâlpeni, iar tata și-a încetat funcția de primar.

          În 1968, la reforma administrativă, orașul a pierdut statutul de centru administrativ, devenind oraș al județului Argeș. Deja începuse industrializarea, apărând în principal uzinele ARO (https://ro.wikipedia.org/wiki/ARO), care și-au început producția în 1957 și au produs peste 380.000 de vehicule, dintre care două treimi au fost exportate în peste 110 țări (înainte de 1989 90% din producție a fost exportată). Cum s-a vândut ARO aflați dintr-un interviu cu fostul director general Mărțișor Ciobanu (https://www.youtube.com/watch?v=ljLeOrA_8yo).

 

Câmpulung pe foaia 43 45 a hărții topografice militare austriece (anul 1905)

 

          A apărut și un mare combinat de fabricare a cimentului (din 1999 al firmei elvețiene Holcim), prin gara Stâlpeni trecând atunci zilnic zeci de vagoane cu ciment. Dar a venit 1989 și totul avea să se ducă pe apa sâmbetei, deși abia în 1994 Câmpulungul a fost declarat municipiu.

          Decăderea din poziția de centru industrial a dus și la micșorarea numărului de locuitori. Dacă în 2002 erau 38.209 locuitori, la recensământul din 2011 erau 31.767, în scădere semnificativă.

 

 

          Musceleni de valoare

 

          Moto: „Fericirea se trăieşte numai de la o clipă la alta. Între ele bagă intrigi viaţa.” (Tudor Mușatescu)

 

          Printre acești locuitori au fost și oameni excepționali precum Negru Vodă, descălecătorul Țării Românești, supranumit Radu Negru sau Radu Negru Voievod. Existența lui reală este controversată, făcând subiectul mai multor cercetări ale istoricilor români și străini. Unii susțin ipoteza că Negru Vodă ar fi doar o poreclă a unor personaje distincte sau contopite, atribuită lui Thocomer, Basarab I sau chiar lui Radu I. Legenda Meșterului Manole îl menționează pe Negru Vodă ca fiind cel care a poruncit construcția Mănăstirii Curtea de Argeș.


Evoluția demografică a orașului

 

          Basarab I (1270–1352) sau Basarab Întemeietorul, este considerat fondatorul Țării Românești. A domnit între anii ~1310 - 1352. A fost fiul lui Tihomir sau Thocomerius, potrivit unui document oficial emis în 1332 de regele Ungariei Carol Robert d'Anjou care, după bătălia de la Posada din noiembrie 1330, îl răsplătea pe comitele Laurentius din Zarand pentru vitejia sa din acea cafteală. Textul respectivei diplome conține mențiunea „Basarab, filium Thocomerii, scismaticum, infidelis Olahus Nostris” („pe Basarab, fiul lui Thocomerius, schismatic, Valahul Nostru infidel.”).

          Trecând la arte, sunt sigur că toți știți de Ion Negulici (1812-1851), pictor, participant la revoluția română din 1848. Este considerat cel mai bun plastician român al primei jumătăți a secolului al XIX-lea.

 


Peisaj din Câmpulung (Ion Negulici)

 

          Muscelean a fost și Theodor Aman (1831-1891), pictor și grafician, pedagog, academician, întemeietor al primelor școli românești de arte frumoase de la Iași și București. A fost primul artist modern în adevăratul sens al cuvântului, influențând și grăbind, în același timp, prin activitatea sa în Principatele Unite ale Moldovei și Țării Românești, deschiderea spre modernitate și dezvoltarea instituțională artistică până la izbucnirea războiului ruso-turc din 1877.

          Tabloul Petrecere cu lăutari (ulei pe pânză, 51 x 90 cm) poate fi văzut în Galeria de artă românească modernă a Muzeului Național de Artă al României (vezi descrierea AICI). Puteți vedea și alte tablouri din galerie (vezi AICI).

 


Petrecere cu lăutari (Theodor Aman, 1851)

 

          Participant la revoluția de la 1848 din Țara Românească a fost istoricul și publicistul muscelean Constantin D. Aricescu (1823-1886). A fost membru în Divanurile ad-hoc, desfășurând o intensă activitate în favoarea unirii Principatelor Române. Ca director al Arhivelor Statului din București (1869-1876), a sistematizat fondul arhivistic.

          Deși negat de unii cărora le place să nege istoria, muscelean a fost medicul endocrinolog și neuropsihiatru C.I. Parhon (1874-1969). A făcut parte între 30 decembrie 1947 și 13 aprilie 1948 dintr-un comitet interimar prezidențial format din cinci membri (cu Mihail Sadoveanu, Ștefan Voitec, Gheorghe Stere și Ion Niculi). A îndeplinit funcția de președinte al Prezidiului Marii Adunări Naționale a Republicii Populare Române în perioada 13 aprilie 1948 - 2 iunie 1952.

          Un muscelean aparte a fost poetul și matematicianul Ion Barbu sau Dan Barbilian (1895-1961). Tatăl său, judecătorul Constantin Barbillian, care și-a latinizat numele de familie inițial „Barbu”, între 1901 și 1905 a funcționat la judecătoria Stâlpeni, fiul urmând între 1902 și 1904 primele două clase primare la școala primară din comuna Livezeni, unde peste zeci de ani, din 1948 aveam să învăț și eu primele patru clase.

          Cum el între 1921 -1924, și-a continuat studiile la Göttingen, Tübingen și Berlin, prin 1980 aveam să merg la Universitatea din Tübingen pentru executarea unor lucrări de laborator de cartografie automată și teledetecție în cadrul cursului urmat la ESA Darmstadt și Universitatea din Hamburg. Peste ani, ia sfârșit de secol, am revizitat Tübingen cu Viorica, invitați de Irene și Karl Shaberger. Câteva poezii de Ion Barbu sunt publicate pe pagini web (vezi AICI). Pentru tipărire scriu adresa (https://www.versuri.ro/artist/ion-barbu-_s1q.html).

          Muscelean a fost și sculptorul Constantin Baraschi (1902-1966), unul dintre cei mai expresivi maeștri ai artei sculpturale, evidențiat printr-o corectă redare a anatomiei umane. În multe localități din țară se află lucrări ale sale.

          La Câmpulung, în Grădina Publică, numită și „Mersi”, cu intrarea principală dinspre bulevardul Negru Vodă, poreclit „Pardon” se află sculpturile sale N. Bălcescu și Autoportret. În Câmpulung mai sunt Țăranca din Muscel și grupurile statuare de la Cimitirul Flămânda și de la intrarea în stadion.

          Un muscelean hâtru a fost Tudor Mușatescu (1903-1970), poet, prozator, dramaturg și umorist. Se dedică trup și suflet teatrului, ca dramaturg, traducător, director de scenă, de conducător și proprietar de teatru. Este un fidel continuator, în perioada interbelică, al comediei caragialene de moravuri, prin tipologie, situații și dialoguri spirituale.

          Și cum vorba lungă e sărăcia omului, vă invit să vizionați Titanic Vals (teatru TV, cu Dem Rădulescu) și ...escu, care au fost și ecranizate. În Titanic Vals, eroul principal, Spirache Necșulescu, funcționar de pompe funebre ales deputat, în drumul către București coboară în gara Stâlpeni din comuna mea natală, unde două trenuri „făceau cruce” și se întoarce la Câmpulung (vezi FILMUL, https://www.youtube.com/watch?v=CWCFuHNZCuA, cu Birlic). Precis vă amintiți replica valabilă și azi „bagi în urnă ce vrei și iese cine trebuie”.

          Aici puteți să vedeți secvențe din ...escu de Tudor Mușatescu (https://www.youtube.com/watch?v=snvYPXFaJso), în regia lui Alexandru Dabija. Visul unei nopți de iarnă e o altă piesă a lui Mușatescu vezi AICI), care a fermecat multe generații. Vedeți o distribuție de exceptie, Florin Piersic plin de carismă, Rodica Mandache plină de optimism, inocență, cu vise (https://www.youtube.com/watch?v=3hCGkE2vwSw&t=3).


Bunica paternă, Nițu Maria, în costum muscelean în 1944

 

          I-am lăsat la urmă pe doi intelectuali mai aparte din care prefer să dau adesea citate. Petre Țuțea  (1902-1991), din Boteni, a fost economist, eseist, filosof, jurist, doctor în drept cu Magna cum Laudae la Cluj, politician și publicist.

          Fiind militant naționalist, membru al Mișcării Legionare, antisemit, anticomunist, apoi comunist, a făcut și pușcărie. Despre el Emil Cioran a scris: „Un marxist entuziast și mistic și victimă a regimului comunist din România”. Dar nici Petre Țuțea nu s-a lăsat, răspunzându-i „Ceea ce e ciudat la Cioran nu e neliniștea de a fi om, ci neliniștea de a fi român”.

          Tot el e cel care a spus despre comunism: „Comuniștii au vrut sã ne facă fericiți cu forța: „Bă, să fiți fericiți, că vă ia mama dracului! Adică să mănânci bine, să bei bine, să dormi bine și la loc comanda!”

          Cum eu reprezint zilnic ceva pe harta Europei, sunt interesante vorbele musceleanului despre continentul nostru: „Europa e formată din trei familii de popoare: familia popoarelor germane, a celor latine și familia popoarelor slave. Părerea mea e că dominanta e latină și spiritul european nu e nici slav, nici german, ci latin. Latinitatea e dominantă europeană. Nu Germania. S-au zbătut germanii, dar sunt tot subalterni, ca și slavii.” Oare? Nu germanii și rușii conduc Europa? Nu ei au ciopârțit România Mare? Nu unii lingviști francezi susțin că limba română e o limbă slavă? Că două zile n-am vorbit la Hamburg în 1978 cu căpitanul Boileau pe această problemă. Ne-am împăcat la un coniac Napoleon dat de el.

          Nu pot fi de acord cu Țuțea când spune că „Cel mai potrivit sistem social-politic este liberalismul. Pentru că asigură elita conducătoare, triumful personalității, triumful elitei conducătoare, nu-i așa, și nu deranjează cu nimic mersul dogmatic al lumii.”

          Asta dacă stau blând și mă gândesc la președintele meu de bloc, la Cîțu, susținătorul de dreapta, dar care a ratat la liceu treapta, nereușit de două ori la ASE, la baladistul Orban, la sinistra Raluca ce fugea de pensionari ca năluca, nici ea nesusținându-și licența la Moscova, care a fugit spre cultură, la fostul sinistru de interne cu facultate de apartament, la Vrînceanu caftangiul, La Ciucă Ăăăăăăă, luat de Jules Werner la sesiunea NATO și la cine mai vreți.

          Amintindu-i pe cei de mai sus, comparați-i cu ce spunea Țuțea despre ministru: „Știți ce înseamnă un bun ministru? Nu să fii bun funcționar, ci sã ai vocație de stăpân. Când un ministru e funcționar, se încurcã în hârtii. Iar ca prim-ministru, trebuie sã porți în geantă imaginea ideală a României, spre care sã te miști asimptotic.” Ce părere ai, Cîțule? Că tu spuneai că nu educația și sănătatea sunt pe primul loc, ci privatul! Dar voi, Orban sau Ciucă? Mai amintim că tot Țuțea îl laudă pe Ceaușescu, recunoscând că a fost mai naționalist decât el. Ce zici, „moldovene” Ciolacu?

          A doua personalitate interzisă de legea propusă de Crin Antonescu și votată de parlament este Radu Gyr, născut la poalele Gruiului (1905-1975), poet, dramaturg, eseist, ziarist și conferențiar universitar. În timpul scurtei coguvernări legionare în cadrul regimului antonescian, septembrie 1940-ianuarie 1941, Radu Gyr a fost comandant legionar și director general al teatrelor.

          Problema e că evreii se laudă cu teatrul lor, cu toate că sub conducerea sa a fost fondat Teatrul Evreiesc Barașeum (mai târziu Teatrul Evreiesc de Stat). Vedeți ce scriu ei la istoric, că ar fi mai vechi, dar scopul creării acestui teatru a fost de fapt de a aduna toți actorii evrei din toate teatrele din țară într-un ghetou artistic, interzicându-le de a juca în alte teatre în România!

          A fost deținut politic sub trei dictaturi, regală, antonesciană și comunistă. A fost chiar condamnat la moarte în 1959 pentru poezia „Ridică-te, Gheorghe, ridică-te, Ioane!”, pedeapsă comutată la 25 de ani de detenție. În 1964 a fost eliberat. Poezia o puteți asculta pe web în interpretarea (https://www.youtube.com/watch?v=dO8a371_BBA) lui Tudor Gheorghe, fiul altui condamnat politic. Am scris undeva că am avut onoarea să îi cunosc pe cei doi. Celor doi Țuțea și Gyr, le dedic o altă excelentă interpretare a maestrului Tudor Gheorghe (https://www.youtube.com/watch?v=kidYvKFQ7Lo), deoarece „Tot ce-i românesc nu piere!”, cum cânta și Moscopol (versurile AICI).

          Să nu o uităm pe Maria Murărescu, cunoscută ca Marioara Murărescu (1947–2014), din Stoenești, Argeș realizatoare consacrată de programe folclorice, fiind cunoscută în special pentru emisiunea TV Tezaur folcloric.

          Fiică de preot și nepoată de cioban („Bunicul meu cânta la caval și mergea cu oile, era cioban. Pleca dimineața, venea seara, îl vedeam rar, mă lăsa dormind, mă găsea dormind. Dar găseam lângă patul meu, când mă trezeam, o crenguță cu alune, sau fructe de pădure, și știam că a trecut pe-acolo bunicul.”), era demnă purtătoare a spiritului de muncă muscelean.

          Absolventă a Conservatorului din București, ca realizatoare de televiziune, numele îi este inseparabil de emisiunea Tezaur folcloric, pe care a realizat-o aproape trei decenii pe postul TVR. A străbătut țara în lung și-n lat, căutând piese originale de folclor, pe care le-a adunat în arhiva folclorică a emisiunii (https://www.youtube.com/watch?v=aDjB51iYEP0).

          Gavril Prunoiu (1942-2021) a fost unul dintre cei mai iubiţi interpreţi de muzică populară. S-a născut în comuna Boteni. Este absolvent al seminarului teologic din Bucureşti (1957-1960), al liceului de muzică nr. 1 din Bucureşti în 1965 și al Conservatorului de muzică ,,Ciprian Porumbescu" din Bucureşti, secţia Pedagogie muzicală.

          A fost profesor de muzică în Câmpulung Muscel (1972-1982) și timp de peste trei decenii profesor de canto popular la colegiul de artă ,,Dinu Lipatti", Bucureşti, îndeplinind timp de 20 de ani funcţia de şef al catedrei de muzică tradiţională a colegiului.

A sprijinit şi crearea clasei de nai la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti. În 1978 a înfiinţat un grup folcloric în comuna Boteni, grupul Brâul care a participat la numeroase festivaluri şi emisiuni TV (https://www.youtube.com/watch?v=btR0gzkxkgA).

          Ca să redevenim optimiști, a fost și o pandemie, vă amintesc un alt devenit muscelean, Marcel Pavel, ca să vedeți că nici muscelenii nu-s ocoliți de Covid! Vă amintiți „Frumoasa mea” (https://www.youtube.com/watch?v=mk-d0FplXBw), excelenta melodie dedicată sexului frumos.

          Îl admir că a urmat cursurile conservatorului la o vârstă a maturității, fiind un exemplu pentru cei asimptomatici la cultură, chiar liberali fiind. Chiar pe vreme de pandemie ne bucurau, el și talentatul Pepe, cu un prea fain concert online (https://www.youtube.com/watch?v=-q6ZK7Wny-g), dovedind pasiune și muncă, nu ca peste tot la școala de acum zisă la pandemie tot online.

          În fine, musceleancă e și Ozana Barabancea, ce nu era ca salcia (https://www.youtube.com/watch?v=hCt1bYzjsLw), dar interpreta Salcia lui Moculescu în concertul omagial Angela Gheorghiu, prezentată de Caramitru, autorul celebrului mesaj nașpa revoluționar și capitalist „Mircea, fă-te că lucrezi!”

          Fata s-a cam sculptat, respectându-și cuvântul dat, cu dezvăluirea în premieră „M-am gândit să-mi aranjez bustul și talia'' (https://www.youtube.com/watch?v=3NtXG6jNboI). De, musceleancă și ea, româncă de-a noastră care „merge la sală”, „dând jos” 42 kg!

          La fotomodelul Adelina Pestrițu nu mă bag! Că ar putea să-mi fie nepoată! Dar e musceleancă și `mneai!

 


Instagram (https://www.instagram.com/adelina.pestritu/?hl=ro)!

 

          Primărița Lăsconi Elena-Veronica, useristă, născută în aprilie 1972 la Hațeg, fostă prezentatoare și reporter, deveni muscelean(c)ă. Ca reporter la ProTV a coborât de sute de ori în minele din Valea Jiului pentru a aduce la suprafață poveștile triste ale minerilor. Și în 2020 fu aleasă primar în Câmpulung! Realeasă în 2024, sanchi, certate și împăcate, ea șii fiica LGBS... Deveni mămica președinte USR și se vrea și prewședinte de țară!

          descoperit primărița un apartament incognito al primăriei, pe care fosta nomenclatură locală masculină nu se știe la ce îl folosea. Noi doar bănuim! Că e capitalism de cumetrie, unde totul e marfă! Și unde Țuțea a ținut să moară abia după ce s-a înscris în PNL! Că legionar și comunist nu era complet traseul!

 

 

          Digitalizare

 

          Moto: „Mi-am dorit de multe ori să fac o teză de doctorat cu tema: aflarea în treabă ca metodă de lucru la români.” ( Petre Țuțea)

 


Interfața aplicației

 

          La portretul României interbelice aveți acces doar cu un click (http://romaniainterbelica.memoria.ro/). Dar pagina a fost ștearsă. Interfața de pe pagina web conținea harta de mai sus. Cu un click pe un județ era afișată pagina web corespunzătoare județului ales, cu harta județului și cu informații istorice referitoare la județ.

          Pe pagină erau afișate fotografii și harta județului, informații descriptive cu date geografice - așezare geografică, suprafața în km², relief, vegetație și date istorice - vechime și dezvoltare istorică și monumente și date istorico-geografice referitoare la populație și economie etc. Da, e un site „static”! La ordinul ministrului digitalizării aplicați fu ștearsă!

          Ne tot lăudăm cu informaticienii noștri, dar „platformele” dinamice construite se instituții pe bani grei, pentru asigurările de sănătate, pentru cadastru, pentru ROMPOS, pentru impozite, pentru populație, pentru vaccinare anticovid și pentru ce mai vreți funcționează cu gâfâieli și împiedicări. Dar banii se duc! Luați exemplu de la Google, de la Google Earth, de la yahoo și de la ce mai vreți, că vă deservesc într-o secundă! Dar Cîțu, Ciucă, Orban, Țurcanu, Voiculesu, Cioloș, Ciolacu și alții n-ar avea loc pe-acolo!


Trei primari plugari din comuna Livezeni, județul Muscel

 

          Am ținut să vă prezint trei primari plugari ai comunei mele, Livezeni, cu livezi acum desființate, acum sat al comunei Stâlpeni: bunicul patern Nițu Constantin, liberal, al cărui nume îl port ca prim nepot, bunicul matern Ioana Dumitru, țărănist (la https://cronopedia.ning.com/profiles/blogs/jocuri-de-cuvinte-butoi), dar și dogar, tatăl Nițu Gheorghe, primar din 1946, în Frontul Plugarilor, din 1950 în PMR, cu mama, apolitică, cea care își cosea singură ia, fota și accesoriile, ca toate muscelencele!

 

          Despre digitalizare nu scriu multe, că am tratat și voi mai trata problema, ocupându-mă toată viața cu construirea hărții digitale și a hărții clasice doar cu calculatorul. Aici am făcut doar aluzii! Că abia acum descoperiră ăștia că e necesară!

          Zâne, fete normale, feți-frumoși sau zmei, să fiți (unii prea și alții doar) iubiți, că trebuiți, cuiva, cumva, undeva, cândva!

          Articolul în format odf la: Jocuri de cuvinte - muscel.pdf

 

          NC

 

 

 

 

 

09.07.2024

Jocuri de cuvinte - clipă

  

Jocuri de cuvinte - clipă

Geografie lingvistică (pamflet)

 

 

          Clipa

 

       Moto „Frumoasa mea cu ochii verzi/ Ca marea (când e verde),/ Şi eu te pierd, şi tu mă pierzi.../ (Deşi n-avem ce pierde!)” (În clipa despărţirii, de Victor Macarevici, din Pledoarie pentru epigramă, 2007)

 

          Toți știți ce înseamnă o clipă, este scurtul interval de timp foarte scurt. o clipită, între două coborâri succesive de pleoape. E momentul scurt când nu te poți dumiri de ceva, dar poți să ai o scurtă imagine a unei amintiri plăcute sau neplăcute, în funcție de păcatele recunoscute sau nerecunoscute. Cuvânt scris în română întâi de Dosoftei, conform DEX '09 (2009), are etimologia „din clipi (derivat regresiv)”.

          Așadar, clipă este derivat regresiv din (a) clipi, verb moștenit din vechiul cuvânt slavonic bisericesc klepati - клепати, moștenit din cuvântul proto-slavic *klepati, „a ciocăni, a bate din palme”, adesea privit ca expresiv sau onomatopeic în natură, derivat din proto-indo-europeanul *klep-, „a bate din palme, a fura (rapid)”.

10884373455?profile=RESIZE_400x

Clipire

 

          Comparați klepati cu proto-germanicul *klappōną, „a bate din palme, a lovi (mai ales două lucruri unul împotriva celuilalt); a face zgomote puternice, în special respirație sau pulsații; a vorbi” și descendenții săi (din Norvegia – klappa, „a bate”, până în Anglia – clap, „a bate”, Franța – clapper, „a face clic (limba)” etc.). Ca să vedeți că vorba a mers mereu de colo colo.

 

 

           În diferite limbi clipa s-ar traduce prin:

 

❁ Abléck în luxemburgheză, Augenblick în germană (din germanicul medieval ougenblick, „privire rapidă”, corespunzând lui Auge, „ochi”, +‎ -n- +‎ Blick, „privire”, înrudit sau achin cu oygnblik - אויגנבליק‎ în idiș, olandezul ogenblik, danezul øjeblik, suedezul ögonblick, norvegianul øyeblikk, vezi și englezescul eyeblink), augnablik în islandeză, augeblikk, augneblunk în norvegiană nynorsk;

❁ agšin - агшин în mongolă;

❁ ákáná în țigănească;

❁ akimirka în lituaniană, mirklis, acumirklis în letonă;

❁ an în turcă și în azeră („moment”, din arabicul ʾān - آن‎, „moment”);

attimo în italiană (variantă a lui atomo, din latinescul atomus, „moment, instant”);

❁ blink, twinkling, blink of an eye, eyeblink în engleză (din eye, „ochi”, +‎ blink, „clipire”), blunk în norvegiană;

❁ brīdis în letonă („moment”);

❁ brieu în occitană;

❁ byt-diaw – ບຶດດຽວ, bat – ບັດ în laoțiană;

❁ çast în albaneză („moment”, în final din proto-slavicul *časъ, „timp”);

❁ chốc lát, khẩn yếu, một chút, một lát, việc quan trọng în vietnameză;

❁ chvíľa în slovacă, chvíle, chvilka în cehă, chwila în poloneză („moment”, din vechiul germanic hwīla, din proto-germanicul *hwīlō, din proto-indo-europeanul *kʷyeh₁-, „a se odihni”);

❁ clipă în română;

❁ c̣uti - წუთი, meq̇i - მეყი în gruzină;

❁ cӕstyfӕnykъuyyld - цӕстыфӕныкъуылд, uysm – уысм, fӕlkъуӕrd - фӕлкъуӕрд în osetă;

❁ čypčyljar - чыпчылыйар, tugănă - тугэнэ în iakută;

❁ hetk în estonă, hetki, hetkinen în finlandeză („moment”, în final din proto-finicul *hetki, „moment”);

❁ hyn o bryd în velșă;

❁ instant în catalană, engleză și franceză, instante în asturiană, interlingua, portugheză și spaniolă, instanto în ido, instanță în română (toate în final, pe diferite căi, din latininescul instans, instant-, „prezent, apăsător, urgent”, literal „stă aproape”, de la în, „în”, + stāre, „a sta”);

❁ jiffy, jiff în engleză ([din 1780] colocvial, o perioadă de timp foarte scurtă, nespecificată);

❁ kêlî, gav în kurdă;

❁ kitambo, nukta în swahili;

❁ krûu -ครู่, dĭeow - เดี๋ยว în thai;

❁ laḥẓa - لحظة în ‎arabă, lahza în turcă și în uzbecă (din turcicul otoman لحظه‎, din arabicul laḥẓa لَحْظَة‎), lahze - لحظه în ‎persană (din arabicul laḥẓa لَحْظَة);

❁ løta în feroeză;

❁ mgnienie în poloneză (din vechiul polonez mgnąć +‎ -enie), mgnovenije – мгновение și mgnovénʹje - мгнове́нье în rusă (din vechiul slavic estic mĭgnovenije - мьгновениѥ, din proto-slavicul *mьgnovenьje, de la *mьgnǫti, „a clipi”, de la *migati, „a clipi”), vokamgnenie - вокамгненне în bielorusă;

❁ mig - миг în bulgară, macedoneană și rusă, mig – міг în bielorusă („clipă, moment”, din proto-slavicul *migъ, „clipă, moment”, din verbul *migati, „a clipi”);

❁ momang în suedeză, momant – момант în bielorusă, momed în bretonă, momen în indoneziană, momenat în bosniacă, moment - момент în rusă și în sârbă, moment în albaneză, catalană, cehă, engleză, estonă, franceză, neerlandeză, normandă, occitană, poloneză, română și suedeză, momenṭi - მომენტი în gruzină, momento în esperanto, italiană, portugheză și spaniolă, momentua în bască, momentum temporis în latină, mument în malteză, mumentu în siciliană [toate în final, pe diferite căi, din latinescul momentum, din *movimentum (comparați cu mai târziul latin medieval movimentum), din proto-italicul *mowementom; echivalent cu moveō „mut, pun în mișcare; excit”, + -mentum, „sufix folosit pentru a forma substantive din verbe”];

❁ muhūrta – মুহূর্ত în bengaleză;

❁ mytʹ - мить în ucraineană („moment, instant”);

❁ mžik în cehă („moment, clipă”, din proto-slavicul *mьžikъ);

❁ nóiméad în irlandeză;

❁ Ogenblick în germană de jos, ogenblik și oogwenk în neerlandeză, ögonblick în suedeză, øjeblik în daneză, oomblik în aafrikaans, øyeblikk în norvegiană și în norvegiană bokmål, oygnblik - אויגנבליק în ‎idiș („clipă”, vezi Augenblick în germană);

❁ okamžik în cehă și în slovacă (din oko, „ochi”, +‎ mžik, „clipire”);

❁ pah - պահ în armeană;

❁ pal - پل în ‎urdu, pal - पल în hindusă (din sanscritul pála - पल);

❁ phlɛɛt- ភ្លែត în khmeră;

❁ pillanat în maghiară (din vechiul maghiar pillanik, „a clipi brusc”, + -at, sufix care formează substantive);

❁ réga' - רגע în ‎ ebraică;

❁ sa, kati în shimaoré, sa, saya în shingazidja;

10884374065?profile=RESIZE_710x

C uvântul clipă în diferite limbi

 

❁ saat, sebentar în indoneziană;

❁ shíkè - 时候, 时刻, shùnjiān - 瞬間, 瞬间, shíhòu - 時候, 时候 în chineză;

❁ shunkan - 瞬間 (しゅんかん) în japoneză;

❁ silmapilk în estonă;

❁ stigmí - στιγμή în greacă;

❁ stund norvegiană nynorsk și în suedeză („moment”, din vechiul norvegian stund, din proto-germanicul *stundō, „punct în timp, oră”, din proto-indo-europeanul *stut-, din proto-indo-european *stā-, *sth-, „a sta");

❁ sun-gan - în coreană;

❁ tel în neerlandeză („scurt moment”);

❁ tijdstip în neerlandeză (din tijd, „timp”, + stip, „punct”);

❁ trenutak – трену́так în sârbo-croată, trenutak în croată, trenutek în slovenă;

❁ tuokio în finlandeză (din proto-norvegiană [termen?], din proto-germanicul *dōg-, „[rădăcină] zi” și derivat în continuare cu +‎ -io);

❁ wagati în bambara;

❁ xvilína - хвілі́на în bielorusă, xvylýna – хвилина, xvyl`ka - хвилька în ucraineană.

 

 

 

          Clipa în expresii

 

       Moto: „La capătul lumii rebele,/ Lăsată în clipa cea fastă,/ Pe ţărmuri cu jaruri de stele,/ E prima... vedetă de coastă!” (Eva, de Eugen Deutsch, din Antologia epigramei româneşti, 2007)

 

          Politicienii folosesc locuțiunea adverbială „într-o clipă” atunci când, de exemplu, acordă numaidecât, îndată, imediat, fără licitație dreptul yancheilor de a construi reactoare nucleare pitice pe aici sau reactoarele 3 și 4 până în 2031-2032, băgându-ne la mâna lor pe un deceniu.

          Cum care reactoare pitice? Alea care nu fură omologate în statele alea unite în care nu ni se dă viză și acces și pentru care ni s-au oferit vreo 14 milioane de parai pentru a construi unul experimental pe o proprietate particulară!

          Iar pentru reactoarele 3 și 4, sanchi, să devină România independentă energetic, dar mă tot întreb care România, cea care va lua de la o bancă americană 3 miliarde, nu se știe cu ce dobândă, că ciracii de la Curtea Constituțională, cei 9 viteji tocmai votară „în câteva clipe” renunțarea la suveranitatea României.

          Judecătorii CCR au decis că o sesizare a Avocatului Poporului este „neîntemeiată”, iar legea 612 este constituțională, deși aceasta practic le dă liber judecătorilor să nu mai respecte Constituția, care devine neobligatorie. Prin aceeași lege, hotarârile CCR devin opționale pentru judecători, deci CCR și-a tăiat instantaneu craca de sub picioare, adică „în clipa aceea” și-a subminat singură și de capul ei rolul în stat.

          Că de, de ceva timp CSAT a votat că, sanchi, pentru securitatea cât pe ce națională, cum o fi națională fără suveranitate națională, să aprobe toate investițiile mari, ca să realizeze stăpânii autostrăzi sau alte cele tip Bechtel, când dai banii și nu e, dar și ca armanerntele alea, vechi, dar întâi plătite ca la curve. Ba dăm și un sistem PATRIOT gratis Ucrainei, pe casre dădurăm un miliard de parai...

          „O clipă!” Na, drăcie, suntem băgați fără voia noastră, cât ai zice pește, adică „într-o clipă”, în gura lupului, primind la noi divizia aia celebră, 101 sau ce număr o avea, aeropurtată, care a părăsit teritoriul SUA zice-se pentru prima dată după al doilea război mondial! Sanchi! Păi n-a acționat cu niște subunități prin Afganistan?

10884337485?profile=RESIZE_710x

România fără justiție

          

10884340071?profile=RESIZE_584x

Țările din Shengen. Un vis prea îndepărtat?

 

          Dăm în oamenii care spun adevărul despre Ucraina, dăm în Marga, dăm în Dâncu (nu prea, că ajunse neuroparlamentar), dar văd că nu puteți da în profesorul Stan, care în dialog cu caracaleanul Tucă spune multe adevăruri despre Ucraina. Nu credeți? „O clipă”! Vedeți Marius Tucă Show - 16.05.2022 – Războiul din Ucraina. Invitat: Valentin Stan (https://www.youtube.com/watch?v=R1Rey4SvIfI).

          Dacă nu credeți, reveniți mintenaș la acelaș spectacol cu acelaș război (https://www.youtube.com/watch?v=9XWd-pz4fHY), 18.04.2022, dar și la adevărul că „Autorii dezastrului din Ucraina sunt americanii, pe mâna rușilor" (https://www.youtube.com/watch?v=M2Gv3Z1CH0w), spus de acelaș profesor Valentin Stan, care, sunt sigur, nu va fi niciodată invitat sau citat de postul american Antena 3 CNN, de Radu Tudor sau de popă. Noroc cu francezii că trimiseră blindate la poligonul Cincu, așa că rflancul estic al comunei Cincu este apărat!

          Va veni decembrie! Vor vota „într-o clipă” delegațiile țărilor din tratatul Shengen, dar Olanda și Suedia, de unde plecă „muie”, mârâind, primirea noastră în gașca Shengen, că fuserăm sprijiniți să apărăm flancul estic al comunei Cincu. Și să vezi atunci grabă! „Într-o clipă” se va adopta bugetul, într-o clipă se va da ordonanța de indexare a pensiilor cu xx%, deci nu mărire, doar indexare, că trebuie să tipărească rapid sinistrul muncii și casele de pensii taloanele pe septembrie 2024.


10884341067?profile=RESIZE_710x

Oare?

 

          Și să vezi oftică pe americani! Că țările Shengen, precum Ungaria, nu au nevoie de vize să intre pe terenurile furate cu pistolul și pușca de la indieni, ci doar pe cele colonizate cu proiectilul sau cu dolarul. Și să vezi atunci viață la români! Scuze, m-a strigat cineva și într-o clipă m-am trezit!

          Vorbe! Că martor mi-e Pătraru, omul care ne-a avertizat din timp că știe cine „zdruncinează” încrederea oamenilor în Poliția Română?! Să-l fi auzit pe om neprietenii olandezi și suedezi (https://www.youtube.com/watch?v=7aOrGMBA7WE)?

 

 

 

          Clipa în (c)arte

 

       Moto: „Când a creat-o învăţatul,/ A hărăzit-o-n clipa ceea:/ «Fii realistă cu bărbatul/ Şi ipocrită cu femeia»!” (Oglinda, de Geo Preda-Varbilău, 1986)

 

          Cuvântul aista scris prima dată în limba română de Dosoftei (1624-1693) a fost utilizat de scriitorii de pe toate meleagurile, inclusiv români. Sadoveanu ne spune despre pasiunea pentru vânătoare („Recunosc că vânatul își are poezia lui, dar această poezie e legată de clipă și piere cu clipa”) sau despre așteptarea zorilor („Noaptea trece în clipă. Mai avem trei ceasuri până la ziuă.”).

          Paul Bujor (1862-1952) preferă cântecul de dragoste („După o clipă de tăcere... ea începu un cântec duios de dragoste.”). Nu o apucase pe mai tânăra Margareta Clipa, că i-ar fi interpretat bucovinenca un cântec (https://www.youtube.com/channel/UCudW4C1UTxV85puHlQ5L8hg) sau chiar mai multe.

          De clipe aminteau Coșbuc („Încete clipe numărând,/ Toi aștepta doar o veni/ Flăcăul mai curând.”), șugubățul Creangă („Ei mergeau... părându-li-se ziua ceas și ceasul clipă.”) sau marele Eminescu („Anii tăi se par ca clipe,/ Clipe dulci se par ca veacuri.” sau „Pe când luna strălucește peste-a tomurilor bracuri,/ într-o clipă-l poartă gândul îndărăt cu mii de veacuri.”).

          Ispirescu ne demomstrează importanța clipei în basme („Împărăteasa... băgă de seamă întristarea lui, și... nu voia, vezi, să-l vadă nici o clipă de ochi măcar fără chef.”), imitându-l Sadoveanu („Împăratul a poruncit prea-frumoasei să plece în clipă din fața sa.”).

          Dramaturgul Caragiale introduce clipele în piesele sale („Toate astea s-au petrecut în câteva clipe.”), Camil Petrescu se rezumă doar la o clipă („În clipa aceea pescărușul era aproape în dreptul lor.”), iar Mihale știe de o nehotărâre de a coborî sau nu dintr-un automobil („Andrei sta [în mașinuță]... cu mâna încleștată pe portiera joasă, de parcă ar fi vrut din clipă în clipă să se ridice și să coboare.”).

          Francezii folosesc pentru clipă cuvintele momernt (din 1119, din latinescul momentum) și instant (din latinescul instans, „iminent, aproape, vecin, amenințător, apăsător”, adjectiv din participiul prezent al lui instare).

          Acum 90 de ani era criză cum fu în 2022, după cum ne amintea Paul Nizan în Câinii de pază: „În prezent există ceea ce se numește o criză în lume. […]. Această criză a venit exact în clipa când lumea se simțea din nou prosperă și încrezătoare, […].” (Il y a présentement ce qu’on appelle une crise dans le monde. […]. Cette crise est arrivée au moment même où le monde se sentait de nouveau prospère et confiant, […]. [Paul NizanLes chiens de garde, 1932]).


10884346663?profile=RESIZE_710x

E ternitatea clipei gânditoare, de Gheorghe Văduva

 

          Totul se poate referi și la durata de clipe sau momente, cum se arată într-o traducere în franceză din limba rusă din Execuția lui Troppmann, de Turgheniev: „Deodată s-a auzit un zgomot puternic de roți; iar câteva clipe mai târziu ni s-a spus că a sosit ghilotina.” (Soudain retentit un bruit lourd de roues; et quelques  moments  après, on vint nous dire que la guillotine était arrivée. [Ivan TourguenievL'Exécution de Troppmann, avril 1870, traduction française de Isaac Pavlovsky, publiée dans ses Souvenirs sur Tourguéneff, Savine, 1887]).

          Exemplificăm și folosirea lui instant. Alphonse de Beauchamp, în Istoria războiului din Vendée, scria : „...el nu a oferit nicio altă scuză pentru această lipsă de credinţă decât necesitatea de a amâna solicitările serioase şi de moment, urgente, ale comisarilor convenţiei.” (… il n’allégua d’autres excuses de ce manque de foi que la nécessité de déférer aux sollicitations vives et instantes des commissaires de la convention. [Alphonse de Beauchamp, Histoire de la guerre de la Vendée, 1820]).

          Alexandre Dumas traduce din engleză Ivanhoé de Walter Scott: „[…] Rebecca, la cererea ei de-o clipă, se așezase din nou la fereastră pentru a-l urmări și a-i spune rezultatul atacului. ([…] Rébecca, à son instante prière, s’était de nouveau placée à la fenêtre pour suivre et lui raconter le résultat de l’attaque. [Walter ScottIvanhoé, traduit de l’anglais par Alexandre Dumas1820]).

          Acelaș Alexandre Dumas, în Otto arcașul folosește instant: „Pericolul a fost instantaneu; nu era milă de aşteptat de la asemenea duşmani.” (Le danger était instant ; il n’y avait aucune pitié à attendre de pareils ennemis. [Alexandre DumasOthon l’archer, 1839]). Și derivatul instamment poate fi tradus prin expresia „într-o clipă”.

          Trecând la vecinii francezilor, nemții au cuvântul Augenblick, din medievalul germanic din secolul al XIII-lea  ougenblick, cuvânt definit (schneller) Blick der Augen bezeugt, privire (rapidă) a ochilor, ca sens, de asemenea, „perioadă foarte scurtă de timp” [Dudenredaktion (Herausgeber): Duden, Das Herkunftswörterbuch.  Etymologie der deutschen Sprache. In: Der Duden in zwölf Bänden.  4.  Auflage. Band 7, Dudenverlag, Mannheim/Leipzig/Wien/Zürich 2006, ISBN 978-3-411-04074-2, Stichwort: „Auge“].

          Augenblick e moștenit de fapt din medievalul germanic augenblick, „privire rapidă”, corespunzând lui Augen, „ochi”, +‎ -n- +‎ Blick, „privire”. Au apărut expresii ca Einen Augenblick, bitte!”, tradusă ca „O clipă, vă rog!” sau „Doar un moment te rog!!”.

          Hans Fallada, în romanul despre fermieri, scrie: „Ajuns în biroul său, primarul stă o clipă pe scaun și se gândește.” (In seinem Amtszimmer angekommen, setzt sich der Bürgermeister einen Augenblick in seinen Sessel und denkt nach. [ Hans Fallada: Bauern, Bonzen und Bomben. Roman. Aufbau, Berlin 2011, ISBN 978-3-7466-2793-9, Seite 126. Erstveröffentlichung 1931]).

          În traducerea romanului lui John Goldsmith, Întoarce-te pe Insula Comorii, se scrie: „O clipă mai târziu, ușa celulei mele a fost deschisă.” (Einen Augenblick später wurde meine Zellentür aufgerissen. [John Goldsmith: Die Rückkehr zur Schatzinsel. vgs verlagsgesellschaft, Köln 1987, ISBN 3-8025-5046-3, Seite 207. Englisches Original „Return to Treasure Island“ 1985]).

          În Cât de reală este realitatea?, de Paul Watzlawick, am traduce cuvântul prin moment: „Din acest moment mistic evenimentele iau un curs tragi-comic.” (Von diesem mystischen Augenblicke an nehmen die Ereignisse einen tragikomischen Verlauf. [Paul Watzlawick: Wie wirklich ist die Wirklichkeit?. Wahn Täuschung Verstehen. 20. Auflage. Piper Verlag, 1992, ISBN 3-492-10174-7, Seite 218]). Despre cuvântul Moment, „moment”, nu scriem, nici despre Ogenblick în germana de jos.

          Trecem la limba rusă, pe care degeaba mulți o urâți, e vorbită de peste 350 de milioane de oameni, pe care am studiat-o în amănunt, din necesitate, nu că m-ar fi obligat cineva. Arhivele ruse sunt deschise în internet pentru cine știe. E limba lui Mendeleev, Pușchin, Turgheniev, Ceaicovski ș.a., apoi a lui Lenin, Stalin, Hrușciov, Gorbaciov, Elțân sau Putin.

          Rușii au mgnovenije – мгновение și mgnovénʹje – мгнове́нье, dar și mig – миг. A. I. Kuprin, în Bonza, scrie: Privind pe furiș la ușile, care s-au deschis doar pentru o clipă, am întrezărit prăjituri de Paște, pască, ​​șunci, sticle și alte câteva obiecte care erau puse pe aceste mese.” (Заглядывая украдкой в двери, отворявшиеся лишь на мгновение, мы мельком видели покрывавшие эти столы куличи, пасхи, окорока, бутылки и еще какие-то предметы. [А. И. Куприн, «Бонза», 1896 г., НКРЯ]).

          Turgheniev, în Fragmente din memoriile noastre și ale altora, scrie: Dar mâna ridicată a căzut neputincioasă pe pătură - și câteva clipe mai târziu Alexei Sergheevici dispăru.” (Но приподнятая рука упала бессильно на одеяло — и через несколько мгновений не стало Алексея Сергеича. [И.  С.  Тургенев, «Отрывки из воспоминаний своих и чужих», 1881 г., НКРЯ]).

          În sfârșit, Dostoievschi, în Frații Karamazov, scria: „Abia acum, în această clipă, așa cum ai spus, mi-am dat seama că într-adevăr mă așteptam doar la laudele tale pentru sinceritatea mea când ți-am spus că nu suport ingratitudinea.” (Я теперь только, вот в это мгновение, как вы говорили,няла, что я действительно ждала только вашей похвалы моей искренности, когда вам рассказывала о том, что не выдержу неблагодарности.  [Ф. М. Достоевский, «Братья Карамазовы»,  1880 г., НКРЯ]).

          De cuvântul moment - момент, „moment”, nu scriem, oprindu-ne doar la mig – миг, „clipă”, cu care au botezat chiar un avion folosit de noi înainte de 1989, dar acum avem F16 vechi. Au folosit cuvântul mulți scriitori. Turgheniev, în „Ciocănește!”, scrie: „Chiar în acea clipă, luna a ieșit din ceață și i-a luminat fața.” (В самый этот миг месяц выбрался из тумана и осветил ему лицо. И. С. [Тургенев, «Стучит!», 1874 г., НКРЯ]).

          Nemirovici-Danchenko, în Solovki, scria: „Lacrimile i-au fulgerat în ochi, un zâmbet trist ia luminat pentru o clipă fața palidă...” Слезы блеснули в его глазах, печальная улыбка на миг озарила его бледное лицо… [В. И. Немирович-Данченко, «Соловки», 1874 г., НКРЯ]).

          În sfârșit, Cehov, în Nunta cu generalul, scria: „Într-o clipă, a aruncat hameiul de pe el...” (В один миг слетел с него хмель… [А. П. Чехов, «Свадьба с генералом», 1884—1885  г.  НКРЯ]).

 

 

 

 

 

       În loc de final, căutarea în joacă a clipei în web

 

     Moto: „Am rămas cu mintea trează/ După astă clipă grea;/ Dacă nervul nu cedează/ Poate doctoriţa... vrea.” La dentist, de Nicolae Stancu, 2013)

 

          Dacă v-am prezentat-o pe Margareta Clipa, Mannheims are o melodie (https://www.youtube.com/watch?v=Ris6ygzpNRE) denumită Augenblick (clipa). Există și o pagină web Der Musikalische Augenblick (https://www.huebsch.me/index.php/de/text/106-der-musikalische-augenblick), unde Carl Ludwig Hübsch vă prezintă informații utile. Cu cuvântul rusesc мгновение (clipa) există pagina web denimită 3

Мгновения! Музыка для души. Moments! (Clipe! Muzică pentru suflet (https://www.youtube.com/watch?v=F3CvrUoP134).

 

10884349281?profile=RESIZE_180x18043

Мгновения! Музыка для души. Moments!


10884350879?profile=RESIZE_584x

Clipa”, tablou de Annette Coandă Chiracu

 

          Dacă nu am găsit mig - миг (clipa) în muzică, vă prezentăm avionul MIG 29, din care am avut și noi câteva exemplare, dar pe care, nefiind asigurate toate celelalte de trebuință, le-am cedat altora, cred că Republicii Moldova și nu mai știm pe unde au ajuns. Priviți Военная приемка. "МиГ-29. Летающий над Кремлём" (https://www.youtube.com/watch?v=7LWU_veooBI, adică Aprobare militară. MiG-29. Zburând deasupra Kremlinului").

           invităm să vizualizați pagina web eyeblink – the power of spring la adresa https://www.youtube.com/watch?v=vSdj6NOAiMA, (clipa -puterea primăverii).

          Să reveniom la problema clipei: intrarea în Shengen. Să vedem de ce nu ne-a vrut cândva Olanda în Shengen. Pentru că Olandei îi place să pozeze drept farul moralității și anticorupției, fiind în același timp un paradis pentru droguri și prostituție, pe care le-au legalizat cu mult timp în urmă. Există cartiere în Amsterdam și Rotherdam în care toată lumea fumează iarbă și alte lucruri, zice-se, „bune”.


10884355485?profile=RESIZE_710x
                                          Piedici Shengen în trecut
    Acum Austriaeste singura țară din UE care nu permite României și Bulgariei să intre în Schengen, dar acordă scutiri de la sancțiunile Uniunii Europene contra Rusiei. A, chiar și autoritățile olandeze au permis accesul în porturile lor pentru zeci de nave rusești, în ciuda interdicției UE asupra navelor sub pavilion rusesc.
    Neprihănita Olandă a devenit campioana protecției legale pentru pedofilii și prădătorii sexuali. Considerată, pe baza statisticilor publicate de mass-media occidentală, campioana pedofiliei pe internet, în Olanda a fost publicat manualul pedofilului – un volum de peste o mie de pagini care explică în detaliu modul în care pedofilii pot ademeni, manipula și abuza psihologic copiii, dar mai important, cum o pot face fără ca nimeni să afle.
Aceasta este Olanda, una dintre cele mai ipocrite țări din Europa, care a dat anii trecuți lecții de morală României și Bulgariei, și care se opunea la început intrării acestor țări în spațiul Schengen și schimbând constant regulile și inventând motive care nu au nicio legătură cu condiţiile iniţiale specificate pentru aderarea lor. Olanda nu are absolut niciun drept și nicio autoritate morală să se opună acestui lucru.

Na, drăcie, opoziția Olandei nu fusingura pe care România a trebuit să o depășească pentru a o zbughi în Schengen. Comisia pentru Justiție din parlamentul Suediei dăduse ăntâi un vot negativ pentru țara noastră. Semnalul este unul puternic, însă șansele nu au fost pierdute de tot. Dacă până acum Suedia nu dăduse vreun mesaj prin care să transmită că se împotrivește aderării Românie la Schengen, amu câteva zile, se întâmplă nasulia. Ciolacu, pe la TV, era sigur de intrare!

    Dar Austria persistă în interdicția noastră. Suntem de părere că, atunci când vine vorba de extinderea Schengen, trebuie să începem cu nevoia noastră de a controla intrările și ieșirile și de a ne asigura că avem toate instrumentele necesare pentru a lupta împotriva infracționalității”, spuse un npolitician austriac... Mari realizări  avură Jules Werner, Orban, Cîțu, Ciucă și Ciolacu cu intrarea asta...

Iubitori ai vieții, iubiți clipa! Că viața este integrarea clipelor, în spațiul real, dar și în cel virtual!

 

Constantin Nițu

 

1) „Amintirile noastre sunt singurul paradis din care nu putem fi izgoniți." Jean Paul Richte;

2) „Dacă-ți ștergi amintirile, e lege: praful se alege!...” Ananie Gagniuc

http://webdidacticanova.blogspot.ro/

https://cronopedia.ning.com/members/NituConstantin

nitu.constantin@yahoo.com

constantin.nitu@g.unibuc.ro