Jocuri
de cuvinte - școală
Geografie
lingvistică
Școală
Motto:
„Ai carte, ai parte!” (e vorba de cartea funciară, nu de
abecedar)
Mulți
au iubit școala, mulți au urât-o. Acum ceva timp, în pandemie,
multor elevi, părinți și profesori le lipseau asctivitățile
școlare. Din MDA2 (2010) aflăm că școala este o „instituție de
învățământ public, mai ales elementar și mediu”, o
„organizare a procesului de instruire și de educare în școli”,
„totalitatea instituțiilor de învățământ”, „clădirea în
care își are sediul o instituție de învățământ public”,
„totalitatea elevilor și a cadrelor didactice dintr-o instituție
de învățământ”, „studiu într-o școală”, „sumă de
cunoștințe dobândite într-o școală” și tot așa.
La
noi provine din vechiul cuvânt slavon șkola – школа, din
cuvântul latin schola, acesta din vechiul grec skholḗ - σχολή.
În
diferite limbi școlii i se spune:
❁
atuarfik în groenlandeză;
❁
baḍi - బడి
în
telugu;
❁
bet sefer - בֵּית
סֵפֶר în
ebraică;
❁
bidjalyô, bidyālaẏa বিদ্যালয়
în
bengaleză, bidẏāḷaẏa - ବିଦ୍ୟାଳୟ
în
odia, biiddaloy - বিদ্যালয়
în
assameză;
❁
birdăgaṛ - ᱵᱤᱨᱫᱟᱹᱜᱟᱲ
în
santali;
❁
colégio în portugheză, collège în franceză, collegium în
latină, colexio în galiciană (și noi numim colegii unele licee);
❁
dabistan, dibistan în kurdă;
❁
dprocʿ - դպրոց în armeană;
❁
dugsi în somaleză;
❁
école în franceză și în occitană, escòla în occitană, escola
în catalană, portugheză și galiciană, escuela în spaniolă și
în asturiană, eskola, ikastola, ikastetxe în bască, eskuulaq în
yup'ik, eskuwelahan tagalogă, isciola f, iscola, scola în sardă,
iskola în maghiară, iskōlaya - ඉස්කෝලය
în
singaleză, iskul - इस्कुल
în
nepaleză, iskulá în țigănească, iskūlu - اِسڪوُلُ
în
sindhi, lekòl în haitiană creolă;
❁
etéyelo în lingala;
❁
fêrgeh - قوتابخانه
în
kurdă;
❁
gakkō - がっこう
în
japoneză;
❁
gimnaziu în română;
❁
hakgyo - 학교
în
coreeană;
❁
hŏk-hâu - 學校,
学校
în
chineză min dong, ho̍k-káu - 學校,
学校
în
chineză hakka;
❁
hoong hian - ໂຮງຮຽນ
în
laoțiană;
❁
ikastetxea în bască;
❁
jul, donajul în volapuk;
❁
jungdeunghakgyo - 중등학교(中等學校)
în coreană;
❁
kool în estonă, koulu în finlandeză;
❁
kura, wharekura în maori;
❁
kyaung: - ကျောင်း
în
burma;
❁
liceu în română;
❁
lernejo în esperanto;
❁
lūdus în latină;
❁
madhrashtā, madhrashto - ܡܕܪܫܬܐ
în
aramaică, madrása - مدرسة
în
arabă, madrasā - مدرسہ
în
urdu, madrasā - मद्रसा
în
hindi, madrasā - ਮਦਰੱਸਾ
în
pandsabi, madrese - مدرسه
în
persană, medrese - مدرسة
în
arabă;
❁
maktab - мактаб în tadjică, maktab în malai și în uzbecă,
mäktäp - мәктәп în bașchiră, mäqtäbe - мәктәбе în
tătară, mekdep în turcmenă, mekteb - مکتب
în
paștună, maktab - مکتب
în
urdu, mekteb - مهکتهب
în
kurdă, məktəb în azeră, mektep - мектеп în cazahă și în
chirchiză, mektep - مەكتەپ
în
uigură, mektep în turcă și în tătară crimeeană, mektev în
zazachi, məktəb în azeră, mәktәp - мәктәп în tătară;
❁
mokykla în lituaniană, muokīkla în samogitiană;
❁
niśāḷ - નિશાળ
în
gudjarati;
❁
okul în turcă;
❁
óltaʼ în navajo;
❁
paaralan în tagalogă;
❁
paḷḷi - பள்ளி,
pāṭacālai - பாடசாலை
în
tamilă;
❁
pāsæla - පාසැල
în
singaleză;
❁
pāṭhasālā în păli, pāṭhaśālā - পাঠশালা
în
assameză, pāṭhaśāla – పాఠశాల
în
telugu;
❁
porhaxali - পঢ়াশালি
în
assameză;
❁
ṗx̍ārṭā - апхьарта în abhază;
❁
rohng rian - โรงเรียน
în
thai;
❁
saalaa rien - សាលារៀន
în
kmeră;
❁
sakola în sundaneză;
❁
śāḷā - शाळा
în
marati, śāle - ಶಾಲೆ
în
kannada;
❁
satorxali - ছাতৰশালি
în
assameză;
❁
schoill în manx, schola în interlingua și în latină, scholeío,
skolío - σχολείο în greacă, school în olandeză, school în
engleză, schoul în luxemburgheză, Schule în germană, scoil în
irlandeză, scōl în vechea engleză, scola în napolitană, scoła
f, scola în valenciană, scola f, scoula în romanșă, scöla în
lombardă, scola în siciliană, scole în valonă, scuele în
friuliană, sculie f, sculii în aromână (care nu puteau să le ia
de la slavi), scuola în italiană, sekolah în indoneziană și în
malai, sekolo în soto, sgoil în galică, shkollë în albaneză,
shule - שולע
f,
shul שול
în
idiș, shule în suaheli, skol în bretonă, sk’ola - скъола
în osetiană, sḳola - სკოლა în gruzină, škola în
bosniacă, cehă, croată, slovacă și slovenă, skola în letonă,
suedeză și malteză, skole în daneză și în norvegiană, skóli
în islandeză, skolo în ido, skool în africană, skuil, schuil în
galică scoțiană, skūl - سکول
m,
iskūl - اسکول
în
urdu, skūl - स्कूल
în
hindi, skūl - ਸਕੂਲ
în
pandsabi, skule norvegiană nynorsk, skúli în feroeză, szkoła în
poloneză, škola - школа în bielorusă, bulgară, cecenă,
macedoneană, rusă, sârbo-croată și ucraineană, škola - школа
în, škul - шкул în ciuvașă, šola în slovenă šula în
sorabă, şcoală în română;
❁
slab grwa - སླབ་གྲྭ།
în
tibetană;
❁
suku în eve, sukúlu în lingala;
❁
surguulʹ - сургууль în mongoleză;
❁
tomo sona în tok pisină;
❁
trường, trường học în vietnameză;
❁
učílište - училище
în bulgară, učílišče
-
училище i rusă,
učilište -în
училиште în macedoneană, uçilişşe în turcmenă;
❁
vidyālay - विद्यालय
în
hindi și în gudjarati, vidyālaya - विद्यालय
în
sanscrită, vidyālaya - ವಿದ್ಯಾಲಯ
în
kannada, vidyālayaṃ - విద్యాలయం
în
telugu, vidyālayaṃ - വിദ്യാലയം
în
malaieziană;
xowanjai
- ښوونځی
în
paștună;
❁
xuéxiào - 学校
učilište,
xüəxi͡o - щүәщё učilište dungan;
❁
yachay wasi în queciua;
❁
yatiña uta în aimară;
❁
ysgol în velșă;
❁
һurguuli - һургуули în buriată.
Școala
în carte și în arte
Motto:
„Cum arată astăzi școala, va arăta mâine țara.” (Spiru
Haret)
Nu
degeaba am început cu citatul lui Spiru C.Haret (1851 – 1912),
matematician, astronom și pedagog român de origine armenească,
renumit pentru organizarea învățământului modern românesc din
funcția de ministru al educației, pe care a deținut-o de trei ori.
A fost membru titular al Academiei Române.
Potrivit
reformelor sale, au fost construite școli în toate satele României,
școli desființate în capitalismul de cumetrie sub conducerea
pereședintelui Băsescu Traian, zis Petrov, chipurile pentru
„centralizare”. În loc să le modernizeze pe cele existente, a
făcut ca puștii să meargă 7-10 km și chiar mai mult, inclusiv pe
drumuri de câmp și prin păduri... Și ăsta are tupeul să conducă
mereu, dar de vină sunt românii iubitori de manele care îl votau!
Școala
la finlandezi
Elevul
finlandez, un adolescent normal, termină primele 12 clase cu medii
excelente, vorbind o engleză perfectă si citind o carte pe
săptâmână. La școală copiii merg cu autobuzul urban, care trece
din 5 în 5 minute, și are stație la poarta școlii. Costul
biletului este subventionat de catre municipalitate (nu exista
autobuze școlare). Finlandezii încearcă sa-i facă pe fiii
lor să fie independenti de mici. Pe foarte putini dintre ei,
parintii lor îi duc cu masina pina la scoala.
Conform
legii, niciun elev nu poate locui la mai mult de 5 km de scoala. In
exterior, instalatiile scolii dau o impresie spartana. Niciun
muc de tigara, nici o hirtie pe jos, nici un grafitti pe ziduri. -
Orele sunt de 45 de minute.
Finlandezii
mizează pe studiile de limbă materna, matematică și engleză. 75%
dintre materii sunt comune in toată țara. Restul îl alege scoala,
in acord cu profesorii, parintii si elevii. Orele sunt scurte,
intense si mai ales, foarte participative. În interiorul scolii,
curatenia este si mai evidenta. Totul pare recent dat în folosinta.
Pe banci si pupitre nu sunt semne, si nu se scrijeleste nimic.
Scoala este publica si bineinteles gratuita, dar cu instalații
demne de un colegiu "scump" din Spania.
Sălile
de cursuri dispun de ecrane gigant de plasmă, cu TV in circuit
inchis, acvariu de 200 de litri cu pești tropicali, bucătărie
completă, dispozitive audiovizuale, aer condiționat, multe
plante Fiecare doi elevi au câte un calculator. O duzină de
mașini de cusut în sala de croitorie, aparate de sudură, scule de
tâmplărie, schiuri... O sală de sport acoperită, un auditoriu
pentru orele de teatru si o sală de mese cu autoservire.
Cărțile
sunt gratuite, materialul scolar e gratuit. - Mâncare caldă,
nutritivă și gratuită. Saili are o jumătate de oră pentru
prânz, la restaurantul școlii. Legea finlandeză obligă ca
meniul să fie gratuit, nutritiv și cu multe feluri de salate si
fructe. Se bea apă sau lapte.
Costurile
le plătește municipalitatea fiecărui oraș. Dacă orele se
prelungesc până după amiaza, școala are obligatia de a oferi o
gustare elevilor.
Înapoi
acasă, Saili joacă hockey cu fratele lui mai mic.
Nu
există delincvență, străzile sunt sigure. Când se lasa
seara, Saili si fratele lui, care au învățat să gătească la
școală, pregătesc cina pentru părinții lor, dacă aceștia
întârzie la serviciu.
Cina
si sauna (de 3 ori pe săptămână), sunt momentele în care familia
se află împreună. Se conversează mult, mai ales despre proiectele
copiilor, dorințele, progresele si nevoile lor. Dar în aceeași
măsură, se fac și planuri de vacanță pentru toată familia, în
comun. Temele si la culcare. Copiii finlandezi au foarte multe
teme de casă. Saili le termină rapid, într-o oră sau două,
pentru că de-abia așteaptă sî se urce în pat și să citească
Harry Potter în engleză. Pentru Saili, școala este ca un serviciu.
Dacă
un copil dorește să studieze, poate să ajungă medic sau judecător
sau inginer, chiar dacă familia sa este una săracă.
Educația
fiecărui copil, costă statul finlandez 200.000 de euro, de la
gradiniță până la absolvirea unei universitati. Sunt banii cel
mai bine folositi din impozitele noastre. Studentii platesc doar
cartile si mincarea (2,50 euro la restaurantul facultății). Statul
îi ajută să se emancipeze, dându-le subventii pentru inchirierea
unei locuinte si primul salariu. Elevii au un respect total față de
profesori si se vede in orice moment politetea in relatiile dintre
ei.
Nu
poarta uniforme, dar sunt întotdeauna simplu și corect imbracati si
pieptanati Într-o scoala din centrul capitalei - Helsinki sau
dincolo de Cercul Polar,
nivelul este acelasi. Sistemul educational nu este elitist si
nu urmareste producerea de genii, ci atingerea unui nivel general
mediu cit mai inalt. - Presedinta Finlandei, Tarja Halonen,
licentiata in Drept si profesoara: „Când îi cert pe studentii
mei, le spun ca irosesc banii contribuabililor". Nu exista
repetenti, desi nu exista decât o singura oportunitate de a lua un
examen, „pentru simplul motiv ca viata insasi nu se trăiește
decit o singura data".
Se
studiază până când se ia examenul, dar promovarea in anul următor
este automata. „Ziua de lucru " a lui Saili este intensa, de
la 8 pina la 15. Orele sunt insa scurte, de 45 de minute. Una
dintre recreatii se petrece obligatoriu afara, in aer liber. Se
stimuleaza rationamentul critic, inaintea memorizarii mecanice.
Orele
sunt relaxate, cum ar fi cursurile de dansuri de salon, teatru, arta
digitala, coafura, arte martiale, hockey, schi de tura, gastronomie,
primul ajutor, dulgherie, mecanica sau muzica. Elevii cinta la
vioara, chitara electrica sau la ce prefera. Si, inca o data, se
incurajeaza gindirea critica si se discuta.
Saili
inca nu s-a hotarit ce vrea sa faca mai incolo: chimie, medicina
veterinara sau creatie de jocuri video. Il intreb daca este fericit
si fara sa clipeasca, imi raspunde " da." Dar exista
un secret - pe la anul 1600 s-a legiferat:
Cine
nu stie sa scrie si sa citeasca, nu are voie sa faca copii!!!
Trimiteti
textul tuturor profesorilor, parintilor si bunicilor pe care-i
cunoasteti! Dati mai departe ! Poate ajunge si la careva de prin
minister, guvern si Parlament!!!
Școala
în Japonia
Dacă
am vorbit despre Finlanda, multe de acolo aflându-le din
activitățile de profesor vizitator în Suedia și schimbul de
informații cu colega din Helsinki. Este cazul să scriem pe scurt
despre Japonia, expert aici fiind prietenul amiral în retragere
Bill, care conduce acum un birou în Tokyo.
Așadar,
ce se intâmplă in Japonia....., pe când noi „scutim” copiii de
educația prin muncă, ceea ce nu face nora noastră belgiancă,
Isabelle, cu nepoata Amelie!
Nepoata
Amelie în grădină
Din
clasa întâi până în a 6-a se predă o materie „drumul despre
bunul simț”, din care elevii învață comportamentul civilizat și
manierele de bun simț! Nu rămâne nici un elev repetent din clasa
întâi până la clasa a VII-a, fiindcă scopul este educația și
implantarea principiilor și nicidecum stocarea informațiilor!
Japonezii,
cu toate că sunt considerați printre cei mai bogați oameni din
lume, nu angajează femei de casă sau dădace pentru creșterea
copiilor, părinții fiind primii răspunzători de educația
copiilor! Elevii japonezi fac zilnic curat în școlile lor, timp de
15 minute, împreună cu cei care-i monitorizează, educatori,
învățători sau profesori, lucru ce a determinat apariția unei
generații modeste și atente la fenomenul curățenie și igienă!
Fiecare
elev japonez are tot timpul la el periuța de dinți și își spală
dinții după ce mănâncă și în acest mod învață de mic cum să
se păstreze igienic! Ce facem noi, cu wc-urile în curte și fără
apă! Profesorii mănâncă cu 30 de minute înaintea elevilor, ca să
fie siguri ca mâncarea este bună și nu este alterată, fiindcă
elevul este considerat viitorul țării și trebuie protejat! La noi,
în unitățile militare, primul căruia i se ducea mâncarea „de
la trupă”, nu de la popota ofițerilor, era comandantul unității.
Noi
ne credem superiori femeilor de serviciu și gunoierilor. Dar
gunoierii nu și-au încetat lucrul pe pandemie. Gunoierul în
Japonia este cunoscut sub numele de „inginer sanitar” și are un
salariu de 5000 – 8000 $. Pentru a ocupa acest post candidatul
trebuie să treacă proba scrisă și orală! Pe când la noi sună
telefoanele în draci, chiar și la operă și la teatru, la japonezi
este interzisă utilizarea mobilului în trenuri, restaurante și
locurile publice cu spații închise, mobilul trebuind să fie setat
pe modul „bun simț” (常識),
care la ei este foarte important! Cum nouă nu trebuie să ne
lipsească nimic de sărbători sau în weekend, la japonezi, dacă
te duci la un restaurant cu bufet suedez vei vedea ca fiecare pune în
farfuria lui atât cât ii trebuie, nu fac risipă, nici nu lasă
resturi de mâncare în farfurii! Și uite de aia îți poți potrivi
ceasul la ei după mersul trenurilor, deoarece media de întârziere
la trenuri pe an este de doar 7 secunde!!! Bineînțeles că e vorba
de trenurile alea moderne despre care am scris și noi (vezi „Jocuri
de cuvinte – tren”).
Familia
este prima școală
Motto:
„Probabil că cel mai mare serviciu social pe care îl poate face
cineva ţării sale şi umanităţii este să alcătuiască o
familie.” (George Bernard Shaw)
Familia,
mai ales aia tradițională, pe care nu ați vrut-o, este prima
școală, până ce copilul devine major. O importanță aparte o au
„cei 7 ani de acasă”, în care se formează modelul de
comportament in familie și societate. Educarea copiilor o fac
părinții și bunicii. Cum să devină copilul om? Cel mai bine ne
spune un proverb chinezesc: „Dacă există lumină în suflet, Omul
va fi frumos. Dacă există frumuseţe în om, Este armonie în casă.
Dacă în casă este armonie, Va fi ordine în ţară. Dacă în ţară
este ordine Atunci va fi pace în lume.”
3.
DESPRE CURAJ
„Deci
credeţi că sunt curajoasă?” întrebă ea. „Da, cred” „Poate
că sunt. Dar asta datorită unor profesori sufletişti. O să vă
povestesc despre unul dintre ei. Cu mulţi ani în urmă, când
lucram ca voluntară la Spitalul Stanford, am cunoscut o fetiţă,
Lisa, care suferea de o boală rară şi gravă. Singura ei şansă
de vindecare părea a fi o transfuzie de sânge de la frăţiorul ei
de cinci ani, care supravieţuise într-un mod miraculos aceleiaşi
boli şi reuşise să-şi dezvolte anticorpi împotriva acelei
maladii. Doctorul i-a explicat situaţia frăţiorului ei mai mic, şi
l-a întrebat dacă vrea să-i doneze sânge surorii lui mai mari.
L-am văzut atunci că ezită puţin, după care, a tras aer în
piept şi a spus: „Da, o să-i dau sânge dacă asta o va salva pe
Lisa”.
În
timp ce se efectua transfuzia, el stătea întins în pat lângă
sora sa şi zâmbea, aşa cum făceam şi noi toţi, văzând cum
fetiţei îi revenea culoarea în obraji. Dintr-o dată însă,
chipul lui păli, şi zâmbetul îi pieri de pe buze. Îşi ridică
ochii către doctor şi-l întrebă cu o voce tremurândă, „De
acum încep să mor?”.
Fiind
micuţ, băieţelul înţelesese greşit; el credea că o să
trebuiască să-i dea tot sângele surorii lui.
„Da,
am învăţat ce e curajul,” adăugă ea, „pentru că am avut
profesori sufletişti”. Dan Millman.
COPIII
ÎNVAŢĂ DIN FELUL ÎN CARE TRĂIESC
Dacă
copiii sunt crescuţi cu critici, ei învaţă să condamne.
Dacă
copiii trăiesc în ostilitate, ei învaţă să se bată.
Dacă
copiii trăiesc în teamă, ei învaţă să fie temători.
Dacă
copiii trăiesc în milă, ei învaţă să se autocompătimească.
Dacă
copiii trăiesc în ridicol, ei învaţă să fie sfioşi.
Dacă
copiii trăiesc în gelozie, ei învaţă ce e invidia.
Dacă
copiii trăiesc în ruşine, ei învaţă să se simtă vinovaţi.
Dacă
copiii trăiesc în toleranţă, ei învaţă să fie răbdători.
Dacă
copiii trăiesc în încurajare, ei învaţă să fie încrezători.
Dacă
copiii trăiesc în apreciere, ei învaţă să aprecieze.
Dacă
copiii trăiesc în aprobare, ei învaţă să se placă pe ei
înşişi.
Dacă
copiii trăiesc în acceptare, ei învaţă să găsească dragostea
în lume.
Dacă
copiii trăiesc în recunoaştere, ei învaţă să aibă un ţel.
Dacă
copiii trăiesc în generozitate ei învaţă să fie generoşi.
Dacă
copiii trăiesc în cinste şi dreptate, ei învaţă ce înseamnă
adevărul şi justiţia.
Dacă
copiii trăiesc în siguranţă, ei învaţă să capete încredere
în sine şi în cei din jurul lor.
Dacă
copiii trăiesc în prietenie, ei învaţă că lumea este un loc
frumos în care poţi trăi.
Dacă
copiii trăiesc cu seninătate, ei învaţă să aibă mintea
împăcată.
În
ce trăiesc copiii dumneavoastră?
Dorothy
L. Nolte
REGULI
DE AUR PENTRU A DEVENI O FIINŢĂ UMANA
1.
Veţi primi un corp. Vă place sau nu vă place, va fi al vostru
pentru întreaga viaţă.
2.
Veţi învăţa lecţii. Sunteţi înscrişi la o şcoală cu
informaţii non-stop numită Viaţă. În fiecare zi la această
şcoală veţi avea ocazia să învăţaţi câte o lecţie. S-ar
putea să vă placă lecţiile, sau s-ar putea să le consideraţi
irelevante şi prosteşti.
3.
Nu există greşeli, numai lecţii. Dezvoltarea este un proces de
încercări şi nereuşite: experimentare. Experimentele „ratate”
fac parte din acest proces, tot aşa cum fac parte şi experimentele
„reuşite”.
4.
O lecţie se repetă până când se învaţă. O lecţie va fi
prezentată sub mai multe forme până când o veţi învăţa. Numai
după ce aţi învăţat-o puteţi trece la altă lecţie.
5.
Procesul de învăţare nu se termină niciodată. Nu există moment
al vieţii care să nu conţină o lecţie. Dacă sunteţi viu,
atunci aceste lecţii trebuie învăţate.
6.
„Acolo” nu este mai bun decât „aici”. Când un „acolo”
personal devine un „aici”, veţi obţine pur şi simplu un alt
„acolo” care va arăta din nou mai bine decât „aici”.
7.
Alţii sunt doar imaginea voastră în oglindă. Nu poţi iubi sau
urî ceva la cineva decât dacă această persoană reflectă ceva ce
voi iubiţi sau urâţi la voi înşivă.
8.
Ce faci cu viaţa ta depinde numai de tine. Deţii toate uneltele şi
resursele de care ai nevoie. Cum le foloseşti rămâne la aprecierea
ta. Alegerea îţi aparţine.
9.
Răspunsurile tale există în tine. Răspunsuri la întrebările
Vieţii se află în tine. Tot ceea ce trebuie să faci este să
priveşti, să asculţi şi să ai încredere.
10.
Vei uita toate astea.
Cherie
Carter-Scott
Și
fiindcă aminteam de japonezi, uite unde au ajuns ei dacă folosesc
cum trebuie școala!
Cum
gândesc japonezii: Dacă
cineva poate să facă un lucru, înseamnă că pot să îl fac și
eu. Dacă nimeni nu a putut să facă acel lucru, poate reușesc
eu!
Ikigai este
un concept japonez care s-ar traduce prin «fericirea
de a fi mereu ocupat», pare
să explice extraordinara longevitate a
japonezilor, mai ales din insula Okinawa. Acolo, numărul
persoanelor centenare depășește cu mult media mondială.
Cultivarea
prieteniilor, alimentația moderată, odihna adecvată și mișcarea
ușoară par să facă parte din ecuația sănătății, însă în
centru este acea joie de vivre,
bucuria de a trăi, care îi ajută să însumeze ani și să
sărbătorească în continuare fiecare răsărit de soare,
ikigai-ul personal al fiecaruia.
Cele
10 legi ale ikigai-ului:
1.Fii
mereu activ, nu te pensiona niciodată.
2.Privește
lucrurile cu calm.
3.Nu
mânca pe săturate.
4.Înconjoară-te
de prieteni buni.
5.Fii
în formă pentru următoarea ta aniversare.
6.Zâmbește.
7.Reconectează-te
la natură.
8.Fii
recunoscător.
9.Trăiește
clipa.
10. Urmează-ți
ikigai-ul.
Avem
si noi ,,IKIGAI-ul NOSTRU,,...........
Cum
gândesc românii: Dacă
cineva o poate face, să o facă el. Dacă nimeni nu a putut, de ce
să mă chinui eu să o fac? Munca
nu a omorât niciodată pe nimeni, dar de ce să rişti. Dacă
ţi se face chef să te apuci de muncă, stai jos, odihneşte-te şi
o să-ţi treacă. Lasă pe mâine ce poţi face azi că poate mâine
nu mai este nevoie. Mai
bine burtos de la bere decât cocoșat de la muncă! Cand
ma apuca cheful de munca, ma asez ghemuit intr-un colt si astept sa
imi treaca.Si putem continua,tot asa....................
Alte
sfaturi de la
Marcel
Bartic, Contributor
https://republica.ro/autor/marcelbartic
Scrisoarea
unui profesor către copiii care încep școala. „Puneți-vă pe
învățat. E momentul perfect, acum, cât se uită adulții în
altă parte”
Dragilor,
Ia
fiți oleacă atenți aici. Deschideți caietele, puneți data și
scrieți acolo frumos un titlu: Luni începe școala. Ăsta micu, din
banca a doua de la geam, da, tu, nu mai râde, că se uită lumea la
noi. Astâmpără-te, gata. Luni începe școala. De-adevăratelea.
Cum începe, asta-i altă poveste, discutăm la dirigenție. Nu vă
țin mult, stați liniștiți, v-am pregătit un ghid de
supraviețuire pentru anul ăsta școlar.
Toată
lumea pe fază? Perfect. Ia notați voi acolo: Puneți-vă pe
învățat. Pe bune, fraților, e momentul perfect, acum, cât se
uită adulții în altă parte. Sunt ocupați cu normele sanitare, cu
măștile, și-au prins urechile cu tehnologia, deci „pa,
educație!” din partea lor o bucată de vreme.
Voi
realizați că asta e șansa vieții voastre? Să învățați cum vă
taie pe voi capul. Fără fandoseala aia cu concursuri și olimpiade,
fără tocit pentru niște hârtii inutile, fără competiția aia
stupidă pentru note și primul loc din clasă, în care vă
împingeau părinții și profesorii voștri. Fără aroganțe
de-alea cu sistemele și metodele lui pește, care nu sunt altceva
decât gargară ieftină și reinventat apă caldă.
Acum
puneți mâna și citiți tot ce vă cade în mână, scrieți,
întrebați, uitați-vă la documentare, faceți grupuri de dezbatere
între voi, scormoniți bibliotecile și internetul după informație!
Uitați-vă
după tutoriale despre cum se fac lucruri simple, învățați să vă
schimbați singuri cauciucul de bicicletă, să reparați un robinet,
cum să scrii o declarație, unde trebuie să mergi dacă vrei să-ți
schimbi buletinul sau cum îți plătești taxele online. Învățați
singuri, învățați unii de la alții, greșiți liniștiți cât
vreți, că nu e nici un adult pe lângă voi să vă spună că
sunteți incapabili. Căutați să vedeți ce legături sunt între
muzică și matematică, între istorie și geografie, citiți despre
dezvoltarea personală, educația financiară și educația sexuală.
Învățați dimineața, după-amiaza, în pat, la birou, stând,
foindu-vă prin cameră, cum vă vine vouă mai bine.
Vedeți
că sunt o mulțime de oameni faini pe net de la care puteți afla o
groază de chestii super tari. Oameni de știință, cercetători,
antreprenori, programatori, scriitori, matematicieni, istorici. Ăștia
nu fac meditații, nu cer cincizeci de lei pe ședință, nu au șase
case din meditații, sunt oameni care dau cu generozitate tot ce au
din desaga lor de cultură și educație.
Nu‐i
interesează dacă sunteți de la un liceu cu ștaif din centrul
orașului sau dintr-un sat de la marginea județului Botoșani. Nu
vor să știe dacă tati are vreun bussines profitabil sau e zugrav
cu ora. Vă vor primi pe toți cu bucurie și un zâmbet mare pe
față. Vedeți că sunt unii care fac voluntar ateliere interactive,
videoclipuri demonstrative, explică pe înțelesul vostru, răspund
la întrebări, nu țipă, nu se enervează.
Vedeți
că sunt scriitori celebri cu cont pe facebook, scrieți-le,
întrebați-i, pisați-i la cap ce-i cu critica literară, ce e cu
nenorocirile alea de comentarii. Sunt istorici excepționali, care
scriu istorie cu un picior în șantierul arheologic, în arhive, cu
capul în cartea pe care urmează să o publice.
Întrebați-i.
Scrieți-le. Rugați-i să vă explice, să vă povestească, să vă
fascineze, să vă uimească. Școala, școala adevărată nu e acolo
unde sunt hârtii și bibliorafturi. Bănci și catedre. Fandoseală
si mofturi. Interese meschine. Autosuficiență. Aroganță. Școala
adevărată e acolo unde niște oameni se strâng la un loc în
numele cunoașterii.
Un
lucru vă mai rog. Să nu uitați că în țărișoara asta a noastră
sunt o sumedenie de copii care nu au de nici unele. Nici tablete,
nici calculatoare, nici școală, nici profesori care să-și bată
capul cu ei, nici papuci cu care să iasă în sat fără sa râdă
careva. Nu numai de tablete și calculatoare au ei nevoie. Ci să le
dați și lor din ce ați învățat voi. Dacă aveți ocazia, faceți
voluntariat în școlile de la țară fără posibilități. În
centrele pentru copii proveniți din familii defavorizate. Dați-i o
mână de ajutor lui ăla micu, vecin cu voi, care n-are bani de
meditații și nu știe să facă o problemă la matematică. Dacă
ești bun la engleză, explică-i tu vărului de la țară conjugarea
verbelor. Așa, pe scurt, pe un skype, pe un whatsapp.
Vedeți
voi, că sunteți copii deștepți.
Gata,
că m-am lungit cam mult și trebuie să fiți în formă. De luni
începem școala. Ați înțeles, da? Construiți-vă propriul vostru
curriculum. Curriculum la decizia elevilor. Hei, cum sună asta! Cât
de fain sună...
Gata,
fug. V-am pupat!
În
loc de final
Lui
Iorga, fost și profesor la școala militară de aviație:„Cu
prelegeri i-a mâncat/ Şi va să-i mai mănânce încă,/ Căci
Iorga e încredinţat/ Că tot ce sboară se mănâncă.” (Păstorel
Teodoreanu din Strofe cu pelin de mai pentru Iorga Nicolai... (1931);
Perspicacitate: „În holul şcolii dacă-i scris/ Cum că fumatu-i
interzis,/ Gândesc elevii fumători/ C-afişu-i pentru profesori.”
(Gheorghe Bâlic, din Fumuri (culegere de epigrame), 2002);
Colierele de perle: Moda-n şcoli e-aşa încât,/ Profesoara de
franceză,/ Repede şi-a pus la gât/ "Perlele" de pe la
teză.” (calambur epigramatic de Vasile Manole, din Dunărea de
Jos, 2015); Un profesor pişicher către adolescente (după
Păstorel): „Grădina dac-ar fi în sală/ Şi fete-n orişice
lăstar,/ Îndată m-aş lăsa de şcoală/ Şi, zău, m-aş face
grădinar.” (Vasile Moşneanu din Între coasă şi floretă –
Epigrame, 2008).
Profesorilor:
„Deşi se
spune că-i de stat,/ În şcoală se predă mai rar./ Se predă şi
s-a predat/ În... particular.”
(Vasile Iuşan, din Europarlamentare,
2009); Profesoarelor de la un liceu de fete: „Ce
corp didactic!... O splendoare!/ Pentru inspectori – sărbătoare!/
Ci eu prea mult nu mă reţin: -"Corp" - da; "didactic"
- mai puţin!” (George
Voevidca, din Antologia epigramei româneşti, 2007); Profesorului
Catană, fost inspector şcolar general: „Faptu-acesta
nu-i banal/ Şi nu-l vântur de pomană:/ Lumea-i zice general,/
Dumnealui însă-i... Catană.”
(Constantin Voinescu, din Slatina sub
zâmbetul epigramei, 1991).
Să
fiți iubiți așa cum iubiți voi școala!
Colegul Adrian Erbiceanu îmi scrie din Canada:
Dragă Nițu,
Dacă e vorba de școală, mă alătur ție cu o poezie preluată din vol. "Confesiuni pentru două generații", Ed. Tipotrib, Sibiu, 2003:
Înduranță
(Generației mele)
Înzăbălați, subtil, de judecăți
Ireversibil instilate-n minte,
Pe vechiul drum, parcurs atâtea dăți,
Ne arde îndoiala din cuvinte.
Eram făcuți să fim obedienți;
Țineam în brațe blidul de gastrite -
Simbol canonizat de-adolescenți
Abandonați la colțuri de ispite.
Pășeam prin purgatorii, reformați,
Tocind bocancii cu același număr,
Prezenți obligatoriu, când, strigați,
Un semn nescris se profila pe umăr.
Ne și credeam, deja, atemporali,
Cu drepturi foarte vagi, legalizate,
Purtând bastoanele de mareșali
Ca cea mai prețioasă greutate.
Prin timp trecând, imunizați și drepți,
Statui prefigurând, stăteam de strajă,
Păzind comoara celor "înțelepți" -
Castele efemere pe o plajă ...
Acum pricepem toți ce vanități
Am dus o viață în desaga goală...
Pe vechiul drum, parcurs atâtea dăți,
Albiți de vreme, ne-îndreptăm spre școală.
Culese de CN,
cu multe școli, plus profesor universitar la Academia Tehnică
Militară și la Universitatea din București